3 Veckor har gått

Nu har 3 veckor gått och halva tiden. tyvär är min tid slut på den underbara restaurangen ramiros. jag har slitit som ett djur har jobbat ca 72 timmar i veckan och ändå haft lust att jobba ännu mer. Det här har varit mitt livs största erfarenhet när det gäller mat. allt är nytt modernt och så himla gott, de använder sig av metoder som jag aldrig har sett och det är bra för nu har jag lärt mig så himla mycket som jag kommer ta med i mitt arbetsliv. jag har verkligen blivit inspirerad och kommer börja att forska mer i det molekylära köket, det är ju så att om man ska hålla på med molekylär gastronomi så måste man plugga som fan, annars kommer du aldrig lyckas. Det som man märker när det gäller skillnaden på vilka råvaror man använder här i spanien och i svergie så det första är att alla råvaror som t.ex. potatis, lök, paprika och tomat är enorma, vi hittade lökar som var lika stora som ett människo huvud. det är helt underbart. Sen så används nästan allt på ett djur till mat, jag har ätit komage,tuppens kamm, grisöra, lamfötter, typ "lammets halsmandlar", tunga av flera sorter, grismun och fisk hals. allt används och det är lite konstigt för mig eftersom att jag kommer från ett land där vi inte använder allt på ett djur, vi tycker att det är äckligt. Det kan jag hålla med om, när man får något som man ska smaka på och så ser det skit gott ut och luktar fantastisk sen så smakar man och man tycker att det är gott, sen så säger de vad det är man äter då blir man helt ändrad då börjar man tänka på vad det är man äter och tycker helt plötsligt inte om det. Det här är ett problem som jag ser det eftersom att våran uppfattning om vad man ska äta och inte är bara för att man inte vet hur det smakar eller vet att det är okej att äta, vi borde börja att servera de delar som vi inte brukar i svergie. För det första är det ekonomiskt att du tillagar och serverar det du brukade slänga sen att utvidga matkulturen i svergie. Spaniens matkultur är helt underbar, allt från tapas till ny modern spansk mat. Det är så kul för att man smakar och lär sig nya saker tillagning, smaker och recept. För allt jag lär mig kommer jag ta med när jag öppnar min egna restaurang i framtiden. men innan det ska jag ut i världen, jag har planer på att åka till usa, ítalien,frankrike och ett asiatiskt land, allt för att få så mycket erfarenhet som möjligt, ta alla olika kök och hitta min twist på det hela. detta var allt för i dag, kommentera gärna, ställ frågor och diskutera.! / Texas

Kommentarer
Postat av: Linn

Hej bror!

vart ska du vara de tre sista veckorna nu när du e klar på ramiros?

haha du har helt rätt i det där att man inte gillar något bara för att vet att de e något konstigt. själv e jag precis likadan.. vad e de "konstigaste" du ätit hittills?

hoppas du har det toppe, låter så!! kramar

2010-04-12 @ 19:04:07
Postat av: texas

jag ska till en tapas bar i 3 veckor där jag kommer lära mig laga spansk mat och tapas, ramiros jobbar med nya moderna tekniker och molekylär gastronomi. ja visst är det så. de har gett mig saker och ba smaka, sen så var det skit gott, sen sa de att de var tuppkammen från tuppen och då blev jag lite äcklad för att det är inget man äter i mina ögon, men jag lär ig och börjar tycka om flera olika saker. =) det är skit bra ! lär mig hur mycket som helst.

2010-04-12 @ 23:07:27
Postat av: amie

Wow - du har verkliget fått vara med om en hel del, fantastiskt. Vi käkar ju egentligen allt på djuren men vi kallar det falukorv! Det här låter så mycket godare och bättre;=))

Ta med dig alla dina erfarenheter och din underbara inställning och kör hårt på det nya stället!!

2010-04-14 @ 15:41:17
Postat av: Anders

Vi har faktiskt ett ganska konstigt mat och råvarutänk i Sverige. Det måste vara det mest naturliga att ta reda på hela djuret, fast det verkar just nu som det är på väg att hända även här. I alla fall på lite "bättre" restauranger, som en del i den ekologiska, närproducerade och hållbar miljö trenden som råder.

2010-04-16 @ 08:57:40
Postat av: Gary

Svenska har inte samma matvana och inte samma matkultur så jag tror aldrig att svenska kommer äter hela djuret. Inälvsmat är inte svenssons grej.

Ekologisk eller närodlad är inget nytt för oss som bor på ett island.

Det är roligt när ni pratar om råvaror storlek. Jag försöker odlar nu, men det är hopplöst i det här fantastiska klimat.

Ha det gott

2010-04-20 @ 07:04:18
Postat av: texas

nej men om man tänker efter så äter vi ju lever, hjärna fötter med mera, varför inte ta de andra delarna och försöka att göra det till en vana? jag tror nog att det kommer till svergie, vi har så mycket influenser från andra matkulturer och det kommer nog till svergie"

2010-04-22 @ 00:38:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0