kkk is here in spain!!

tjena alla glada! Nu är det ju påskvecka i sverige och i övriga världen med kristendommen som religion, för oss hemma i sverige är påsk mer eller mindre förknippat med påskmust, påskkärringar, påskägg och viktigast av allt för alla skoltrötta är ju såklart Lov.
Till skillnad från sverige ,som antagligen är det enda landet som som firar den kristna högtiden men ändå inte har något med kristendommen att göra, så förknippar man här i spanien påsk  ,semana santa som det heter på spanska, med stängda affärer, gå till kryrkan och processioner.
Gå djupt i vad en procession är eller historian bakom det hela tänker inte jag förklara ( just google it ) men i ett nötskall är det flera olika pradader med stora jesus statyer ( även judar fast de är ju de onda enligt statyerna .... Nazister*hostar*). Valladolid firade i år enligt vad jag hadde fått höra sitt tvåhundrade år med processioner, så det kunde jag förstås inte missa. de har även som traddition att på skärtorsdagen ska de släppa fångar som snart skulle mucka eller som har haft kortare fängelse dommar i byte mot att de drar processions vagnarna, en kul grej att nämna bara. 

Efter som att jag blev rekomenderar på praktiken att gå på processionen men jobbade så sa de att jag kunde gå dit och komma när jag hadde sett klart, så jag skulle känna mig otacksamm ifall jag inte tackade ja till erbjudandet. Jag begav mig  till ett av de större torgen plaza de zorilla för att se paraden men var dock mycket skeptisk eftrersom att jag inte gillar religösa parader eller liknanden över huvud taget. 
Men till min stora förvåning var det mycket underhållande och det var flera olika parader, militären hadde sin egna lilla. Och förutom de stora statyerna som bortsett från "stackars lilla jesus" köret var väldigt spektakulära, spelade flera olika marcherande band. Men som grädden på moset, var ju trots allt alla Kuk Klux Klan förklädda människor dvs alla som gick i paraden. Och nej alla i spanien är inte KKK utan om jag har fått höra rätt är det KKK som snodde deras dräckter (kusligt var det ändå vilket fall som helst).

Det var allt från denna gång och njut av våren för det gör vi ! // Marcel!
 

Kommentarer
Postat av: Anders

Kul med kultur. Eller hur, visst verkar det som om vårat "påskfirande" är lite blekt i jämförelse... Vad äter och dricker de de här dagarna, ägg kanske och kanske inte påskmust?

2010-04-04 @ 11:43:07
Postat av: texas marcel

ANDERS du behövs just nu, vi får varken frukost eller middag på restaurangerna, och när vi är lediga så har vi ingen stans att äta, vi har handlat upp våra fickpengar på mat nu och vi har fortfarande inte fått mat pengarna . ni måste fixa det här nu för det håller inte. vi har knappt pengar kvar eller mat..... har skickat flera mail till amie och hon har inte svarat . skulle vara bra om ni hörde av er.

2010-04-04 @ 16:14:45
Postat av: Gary

Remember seeing the parade last year, pretty uplifting.

2010-04-06 @ 20:46:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0