lite sammanfattning

nu så har 4 veckor gått här i spanien, jag har redan lärt mig hur mycket som helst och börjar förstå hur det fungerar i köken, för det är ju inte ens nära hur de är i svergie. jag bytte ju från ramiros efter 3 veckor och jag skulle till en restaurang som heter "campo grande" men det visade sig att den restaurangen inte var så bra, tar inte upp detaljer men bara att de serverade gammalt grönt kött som legat veckor i kör inplastat längstbak i kylen och att de använde mikron mer än spis och ugn, då kan man ju tycka eftersom det som jag har lärt mig inom restaurang branchen att det slår emot allt som vi gör i svergie. visst man måste tänka att det är annorlunda på spanska krogar, det är itne det propra fina och allt ska se snyggt och rent ut, här i spanien går man ut och äter och på medelfina krogarna så bryr de sig knappt om hur maten ser ut, de gör lite som med skolmat, man gör allt klart sen när det komer beställnign små in i stekpannan eller mikron och värmer det, tar en stor slev och slevar upp på tallriken och sen ut. inge torka kanter eller örter eller något. men så är det på de vanliga krogarna och tapasbarerna. nu så hamnade jag på en restaurang som heter "La Creoija" det är en restaurang som har bra rykte och det är ständigt fullt, ägaren är väldigt känd och de flesta kända personerna i stan som t.ex. borgmästaren och kända musiker kommer ofta dit och äter- ärligt talat vet jag inte varför det är så. restaurangen är stor tar drygt 200 gäster det är cirka 10 personer som jobbar i köket och alla har fullt upp. det är ett öppet kök och det är ju trevligt men ibland kan jag nog säga att det inte är så trevligt. köksmästaren heter Louizmo och har ett väldigt hett temperament. han jobbar varje dag och kommer först och går sist har har mest att göra och det märks. även fast det är öppet kök så kommer det konstant svordomar,skrik, trasiga tallrikar, slängandes smutsiga stekpannor och ingen hygien. maten är ju bra, den är känd och den smakar bra, men det är inte riktigt så som man tänker sig en krog där kändisar äter och krogen är välkänd, maten är alltid gjord innan service(inte det hängmörade köttet) men allt annat är klart i kantiner i kylen, när beställnignarna kommer så värm i stekpannan och på tallriken. jag gillar restaurangen som fan alla är verkligen skit snälla och försöker verkligen kommunicera med mig och lära mig saker, men det är lite svårt eftersom att de inte kan NÅGON som alls engelska, de förstår inte ens lite. men jag hakar på med min lilla spanska och de med sin spangelska(som de kallar det)och det funkar. jag för göra det mesta men eftersom att det är många som jobbar så är det trångt och man vill ju inte som praktikant känna att man hela tiden står i vägen, men nu efter första dagarna så har jag haft hand om salladerna och några förätter. det är väldigt kul att man känner att man gör något "viktigt" och inte bara står och hackar lök och skalar plugg. nu så ska jag börja i varmköket och börja få vara med där mera, men de ville att jag skulle komma in i köket lite innan jag ställer mig i varmköket. för där e det riktig stress. men det ser jag verkligen framemot. jag tackar för att jag fick komma till denna restaurangen och får se hur det ser ut i en vanlig spansk krog, lite av baksidan av det fina glamorösa köket som det alltid ska visas. just nu så har jag en inflamation i halsen och har varit hos läkaren men det gick bra fick medicin och jag kör på i restaurangen. vädret har varit skit dessa dagar, regnar ganska mycket, men när det är sol så är det varmt ca 25-30 grader i solen och det är ju skit härligt när man kan sätta sig i det gröna gräset och dricka en läsk och bara njuta av livet. spanska lektionerna som vi tar jag och marcel är väldigt bra och så men det är lite svårt för mig, vi fick senast 50 sidor som var bara om köökspanska och en massa råvaror och recept. allt var på spanska och till och med förklaringarna på allt var på spanska, det läraren sitter och läser ur papperna i 2 timmar i sträck och bara läser marcel hänger ju men men det blir svårt, när jag ska försöka lära mig utryck och råvaror och recept på spanska, och samtidigt så är allt på spanska och jag kan ju inte det. frågade läraren om han kunde fixa med engelsk översättning eller något, men det var inte en möjlighet. annars funkar allt bra här i spanien, vi jobbar och sliter men måste bara säga att jag älskar siesta, det är det bästa som finns. fyra timmars vila mellan jobbpassen och varje gång gr man hem och sover i 2 timmar, äternågot och går sen utvilad och full av energie till jobbet. det enda som man kan klaga lite på är att om man är kock i spanien så är du kock och inget annat. du jobbar konstant hela tiden och är ledig en dag i veckan. när man berättar för dem hur man jobbar i svergie så blir det helt förvånade eftersom att vi jobbar cirka 4 timmar mindre än de om dagen sen är vi lediga 1 dag mer i veckan, men endå tjänar mer pengar än dem. Tillslut vill jag bara avlsuta med att säga att de här fyra veckorna har varit så himla givande för mig, itne bara köksmessigt har skaffat vänner som jag kommer ha kontakt med efter denna resa, en kille som vill komma till stockholm och jobba i några år och vi ska hålla kontakten. det är lite svårt med att lägga upp bilder , det tar cirka 5 minuter att lägga upp en bild så men det kommer bilder kanske nu eller imorrn , får se måste sova nu eftersom att det är en dag imorgon också. det var allt från mig ha en trevlig snöstorm nu i svergie / TEXAS

Kommentarer
Postat av: Amie

Hej Texas - verkligen kul att läsa, man ser galna skrikande (men godhjärtade) spanskar kockar springa omkring framför sig. Jag gillar din inställning till språk problemen, man måste lära sig att kommunicera förbi språkbarriärer ibland, jag tror att en spärr måste bort så man vågar åka till länder fast man inte kan språket, våga ta kontakt fast man inte kan tugget!

Kör hårt tiden ut, och fortsätt att njuta (frost imorse) - mycket väntar här hemma sen!

Sköt om dig/Fröken

2010-04-23 @ 11:57:50
Postat av: Anders

Jätte bra att du får se olika kök/restauranger. Den här branschen är ju så, inget kök är det andra likt. Och allt du gör och är med om nu gör att du blir en bättre kock. Tror att du har fattat det här nu, du kommer inte att trivas eller tycka att det är så fantastiskt överallt men samla erfarenheter och plocka det bästa från varje ställe och gör det till ditt eget.

2010-04-28 @ 15:18:29
Postat av: Gary

Ni kanske blir lika galen som de snart.

2010-04-28 @ 21:56:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0