jobb i köket:)

i söndags fick jag göra lite småsaker till lunchen, fick göra brunoise av soukini, jag vet inte hur det stavas:). sen göra strimlor av morrötter med hjälp av en påtatis skalare:) och sen hacka persilja vilket jag tycker är en pain in the ass, så skit jobbigt. sen har jag fått göra en bolonaise, jag hacka lök och fräste det med lite timjan till sen hällde jag på krossade tomater, medans det kokade upp så stekte jag köttet, och fin hackade morötter i kvartar, man delar moroten i fyra bitar på längden och sen hackar man tunna bitar av dem. man häller i morötter och låter dem koka tills de är mjuka och sen häller man i köttfärsen, låt koka en stund. färdig:). sen när köksmästaren( som förresten heter Markus) kom så fick jag göra en tomat gazpacho, jag hadde skallade och ur tjärnade gurkor, paprikor, tomat, och chili som jag mixade med krossade tomater och tomatjuice, och sen smaksatte vi med olivolja, matolja och vinäger, även salt och socker:) vart ganska god. sen var jag satt på att göra 4 liter gremolata, och typ 4 lite citronett. en gremolata innehåller citronskal, vitlök, persilja och salt, sen blandar man den röran med olja. jag fick veta att i röran så ska det vara mest rivet citronskal, sen riven vitlök och chiffonad av persilja ( jätte tunna strimlor ) och lite salt, och man måste smaka av:) gott att ha på kött:). citronetten var 1 del citronjuice och sen tror jag att det var en del vanlig mat olja och sen 1 del olivolja, men är inte riktigt säker för jag han inte göra färdigt den:(. igår i köket fick jag riktigt finhacka pesilja och fy vad jobbigt det var, sen skära grönsaker till lunchen:) tomat i pyramider, strimla paprika, och skala ech tjärna ur gurka som man sedan strimlar. sen fick jag hämta tallrikar till servisen, och hämta is i baren till lunchen. sen när köksmästaren kom fick jag plocka in alla de nya varorna i kylarna, fick lära mig att mynta inte tål ljus, och fick en riktig förklaring av markus (köksmästaren) om det, det kändes som om han prata med en dum person nästan:( inte kul men jag vart färdig med det, sen fick jag göra rent hos servisens grejer, plocka ur ägg ifrån kartonger och soppa och ställa iodning, fick godkänt på första försöket det är väl bra:) sen var det att vika serveteroch plåcka örter, timjan, persilja, basilika. vet inte vad de skulle ha dem till, efter maten sen så fick jag hacka nötter till efterrätten:) jippi. sen var det servisen och den var jobbig, hadde barn maten och det var pasta med kyckling och curry sås, och allt skulle vara blandat så man fick steka på kycklingen, hälla på sås i stekpannan där kycklingen var, sen i med pastan som man har värmt lite och toppa med parmesanost blanda allt tills osten smält och i tallrikar, jobbigt men jag tror att det är godare än att lägga allt på pastan:) sen var det att städa och slänga soppor:)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0