FÖRSTA DAG!!!

På söndagen började jag mitt första pass från kl. 09:00 till 21:00, fast egentligen skulle jag bara ha jobbat till 17:00 men Denis frågade hur jag ville ha mitt schema och jag bestämde mig för att jobba 4 dagar i veckan och vara ledig 3 gånger, det är ganska Nice. Restaurangen är ganska stor den innehåller 80 stycken bord och jag tror från 150 gäster till 200, men det är helt sjukt att se de andra kockarna jobba de är så lugna och sansade genom hela servisen att jag blir helt paff, man är van med skolan där vi har kanske 50 gäster och det är stress hela tiden så det är ett skönt ombyte. Det vi gör i köket är att vi börjar med att förbereda till middagen och till andra dagar, jag har hittills fått klippa upp jäst påsar, riva morötter till frukostbrödet, sen har jag fått göra en basilika kräm och en basilika olja. När man ska göra dem så börjar man med att böra basilika oljan, man skär basilikan grovt och lägger i en stor bunke sedan tar man olivolja som man häller ned i basilikan sedan tar man en mixer stav och mixar allt, (det ska vara mycket olivolja i så att konsistensen blir mycket rinnig) när basilika oljan är klar så kan man göra basilika krämen. Du tar lite av basilika oljan och blandar med färskost och smakar av med salt och peppar. Det blir mums.. Sen har jag hackat grönsaker, mycket grönsaker har jag hackat. Fick hjälpa till med att grilla vid lunchen gick inte så bra brände hamburgerbröden till barn maten, men Ella hjälpte mig och i slutet gick det bra. Sedan fick jag hjälpa lite med uppläggen vid middags serveringen, vi hade till förrätt fetaost soppa med riven paprika, rosmarin honung i såg jätte gott ut, till varmrätt hade vi kikärts mos (som smakade helt gudomligt), med lammfilé och en korv som de köper ifrån en slaktare nere i byn, och efter rätten var en tryffel med en citron kaka till, tyvärr kan jag inte ge recept för jag var inte med på preppen inför den dagen. Men de kommer senare.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0