Day 5!Free for me!

Japp det har nu gått 5 dagar! Helt otroligt vad fort det går!
vi kommer äntligen in p atlasbloggen! jippi! NU kan vi skriva här, antar att det kommer mest vara jag, louise som kommer att skriva med ska tvinga petter att skriva när han är ledig eller börjar senare!
Allt är jätte annorlunda från skolan och köken i sverige. Folk snusar och röker i sina köks kläder, vilket är no no på skolan iallafall!
Petter har jobbar frukost och börjat vid 8 och slutat vid 16 och jag har jobbat 14-22! Men det är ingen stress, vi är 5-6 personer i köket som lagar mat till 300 pers frukost och middag,lunchen är al a cart.... Resten är buffe, men jag tycker att det är bara frukosten som är buffe, middagen är 1 vanlig förrätt som vi lägger upp, och en grekisk förrätt som ligger på fat, varmrätten är pasta eller dagens varmrätt, efterrätten är som förrätten en grekisk och en vanlig.
När jag har fått jobba kväll så har jag fått stå med Kostas (som kommer från våran skola och är grek, juste han hälsar! )uppe i matsalen och gjort pasta rätten och serverat mat till gästerna, varit trevlig och så! Han tycker vi är jätte duktiga och det är bra att vi tar insiativ! Det flesta gäster är barnfamiljer eller gamla, alla är smala och tar hand om sina kroppar, jag gillar att det finns så många utflykter för själva amirida är ganska litet och tråkigt om man inte vill ligga och steka i solen!
Det vi har fått göra är prep, allt är prep. Skära grönsaker, tornera potatis, putsa kött, steka, koka, göra dressingar och hjälpa Nenne (bagaren) med efterrätter!
Alla har en ganska lade back approch till arbete, Det tar den tid som det gör. Iallafall nu när jag och petter är här har jag fått höra, innan blev de precis klara. Nu två månader in på sesongen har det börjat få rutiner......!!!!!!!! Lite skräkinjagande tycker jag dock! Och petter har sett en kackelaka!!!!!!!!!!!!! BLÄÄÄÄÄÄ!
Det finns massa mygg också här, har 7 stycketen, dock kliar de inte! Och en jävla massa fluggor surrar omkring i köket.... Dörrarna är öppna för allt!
Det finns 3 stora kylar, prep, mejeri och grönsak, sedan finns det 3 liggande vanliga frysar som vi har fisk, kött och vissa bär och örter i.
Det som jag gillar mest är  att alla råvarona är från kreta, allt inom 10 km radie! Vissa saker plockar vi även på hotellet, det finns en jätte stor rosmarin buske som luktar underbar!
Olivoljan som vi använder är tex ägarinnans egna kall pressade!
Detta distrik har otroligt mycket olivträd, överallt. Och alla greker odlar frukt och grönsaker, igår hörde jag massa får, det finns här fritt i bergen!
Mums nu börjar det lukta mat!
idag är jag ledig, Petter var det igår, jag tänker ta det lungt och sola och bada. Typ som petter gjorde igår, fast han brände sig=)
Det var lite jobbigt ibörjan, saknade min familj jätte mycket och min säng, mina kompisar. Petter med, vi snackade om de igår, men det börjar gå över. Tror det är värst nu ibörjan och sedan tar det av,sen vill vi inte åka hem.
Typ andra dagen så går jag veta att en kille som jobbar här bor i vällingby, 10 min från mig. och att en tjej gick i samma klass som min syrra! liten värld eller...
Alla är jätte snälla och i köket kallas man för PJ= praktikant jävel! Hahah fast de flesta säger ens namn!
Nu ska jag kolla in hotell chefens blogg, www.galenigrekland.blogg.se, gör ni det med vet ja!
Vi hörs
puss
Louise

Kommentarer
Postat av: gary butt

Would be interesting if you can take pictures of food, restaurants and lots of the kitchen. Gives a good idea of what the place is about, especially for new students who are interested in doing there work placement abroad.

Can you put up the menus that you use as well, would be interesting.

Watch the sun, catch you later

2011-06-14 @ 21:06:41
Postat av: Amie

Solskyddsfaktor!! Glöm ej!

När man ska vara borta länge är alltid längtan värst i början när man ser all tid framför sig... Sedan avtar den. Bra att ni har varandra!

Amie

2011-06-15 @ 19:16:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0